dinsdag 18 november 2014

" Hij kiest ervoor"


 

Iedere vrouw, man, vader, moeder, zoon of dochter van een militair krijgt te maken met die “ leuke” welbekende opmerkingen. En ik denk dat vrouwen/mannen van militairen ze het vaakst horen. Die altijd leuke opmerking “ tja, hij kiest er toch voor”. Afgelopen weekend was het weer raak, Ik had het zoveelste feestje waar ik alleen naar toe moest omdat manlief op uitzending is. De meeste familie leden weten wel hoe het een beetje gaat in dit militaire wereldje en vooral wat ze niet moeten zeggen ( de leuke opmerking, Tja, hij kiest ervoor). Ik kan met trots zeggen dat mijn familie ( ooms, tantes) altijd heel open zijn en meelevend als ze vragen naar de uitzendingen van manlief. Maar dit weekend werd het mij weer even duidelijk dat de mensen die heel ver van het militaire wereldje af staan erg zwart- wit denken. Toen ik aan een neef vertelde dat manlief weer op uitzending is kreeg ik de opmerking “ ja, daar kies je voor”. Dus ik dacht “ lynn, 3 keer zuchten, niet reageren” Maar van binnen was ik in gedachte aan het reageren op die rot opmerking die ik zo vaak hoor.

Ja het klopt ook dat een militair er voor "kiest". Als militair heb je kans om op uitzending te gaan, dit weet je ook en je gaat ervoor op oefening. Je leeft voor je vak, en je bent trots op je vak.  Ik kan begrijpen dat het voor een militair vervelender is als hij niet op uitzending kan.

Maar ik als vrouw van een militair ga echt niet naar de minister van defensie met de vraag of ze alstublieft mijn man 10 maanden op uitzending willen sturen. IK kies NIET voor een uitzending. IK kies voor mijn man, en ik kies ervoor om een uitzending zo goed mogelijk voor mijn man en gezin te laten verlopen. Maar ik kies echt niet voor de stress die bij een uitzending komt kijken, of alle verdrietige tranen die over mijn wangen en de wangen van mijn kinderen rollen bij het zoveelste vaarwel. Ik kies niet voor de dagen en nachten alleen in huis. IK kies er niet voor om mijn man met geluk eens in de 2 of 3 dagen via een slechte skype verbinding te zien en te horen. Als ik het voor het kiezen had dan zou er geen oorlog meer zijn zodat mijn man niet op uitzending hoefde. Als ik het voor het voor het kiezen had dan zou de wereld er een heel stuk beter uit zien. Maar ik heb het niet voor het kiezen. De enigste keuze die ik heb is me voor de volle 100% inzetten om een uitzending zo goed mogelijk te doorstaan voor mezelf, onze kinderen en voor manlief.

Dus na 3 keer zuchten besloot ik maar om niet te reageren omdat het toch geen nut heeft. Het gesprek vervolgde en niet snel na de opmerking “ ja daar kies je voor” kwam de opmerking “ ach het verdient super goed, je hebt niks te klagen”.

Ja, het klopt dat manlief meer verdient als hij op uitzending is, hij werkt ook 3x zoveel als normaal,  hij heeft geen vrije tijd zoals wij die kennen, en manlief is ook niet thuis. Maar hij verdient NIET super goed.
Dus ik besloot nog maar een keer heel diep te zuchten en dit gesprek tot een einde te brengen. Helaas kwamen toen de opmerkingen “ hij is maar kort weg geweest” en “ hij is alweer bijna thuis” nog even voorbij om vervolgens af te sluiten met “ tja, wat gaat hij dadelijk doen als hij weer in NL is?”. Toen besloot ik maar dat ik toch echt even uit moest leggen dat manlief ook in NL gewoon een baan heeft. Als hij weer terug in NL is gaat hij gewoon zoals iedereen om 7.30 naar zijn werk en komt om 17.30 weer thuis. Toen ik daarop de opmerking kreeg “ ooh, hij zal wel de hele dag niks doen want het is hier geen oorlog” besloot ik maar dat het tijd werd dat ik naar een ander tafeltje verhuisde.  En terwijl ik dit deed, zuchte ik nog maar een paar keer. Soms zijn er van die mensen…..soms…….


 

 

 

 

 

Groetjes Lynn.



p.s. hier vind je de link van het plaatje hierboven. Het is een amerikaans lijstje van 10 dingen die je niet tegen een vrouw van een militair moet zeggen. Het lijstje is erg herkenbaar en vooral erg leuk. http://armywife101.com/2014/08/10-things-never-say-military-spouse-least.html

Copyright:  http://www.123rf.com/profile_dolgachov

Geen opmerkingen:

Een reactie posten